Navigatie overslaan
Wandkleed

Groningse draden van het slavernijverleden

De manifestatie Bitterzoet Erfgoed besteedde in 2022 aandacht aan het slavernijverleden van de stad en provincie Groningen, en de doorwerking daarvan op het heden. Verschillende culturele instellingen gingen met dit onderwerp aan de slag. Er waren lezingen, voorstellingen, tentoonstellingen en meer.

In de Akerk werd, in opdracht van Groninger Kerken, een groot wandkleed gemaakt. 400 vrijwilligers werkten samen aan de vervaardiging van het werk, dat maar liefst 2,5 x 35 meter is. Het ontwerp is van kunstenaars Hedy Tjin en verbeeldt de sporen van het slavernijverleden. Ze staat bekend om haar felle kleurgebruik en aandacht voor maatschappelijke thema’s.

Afgelopen juni is de laatste steek gezet en nu gaat het wandkleed op reis door de provincie.

foto/beeldmerk: Hedy Tjin

The making of

Het ontstaan van het wandkleed - interview 1
Het ontstaan van het wandkleed - interview 2
Het ontstaan van het wandkleed - interview 3
Het ontstaan van het wandkleed - interview 4
Wandkleed on tour

First stop Eenrum

Het wandkleed zal tussen 13 januari tot 26 februari 2023 als eerste te zien zijn in onze kerk in Eenrum.

Eenrum is een eeuwenoud dorp dat al in de middeleeuwen werd gevestigd op een wierde. De naam Eenrum is in de loop van de eeuwen ontstaan, oorspronkelijk zal het 'Arendsheem' betekend hebben. Het dorp had al in de veertiende eeuw een aantal steenhuizen, maar in de zestiende eeuw is er sprake van een borg, borg Oosterhuizen die in de achttiende eeuw werd gesloopt. De kerk was er al lang voor de borg: al voor de dertiende eeuw was er sprake van een kerk. Deze kerk maakt tegenwoordig deel uit van het beschermde dorpsgezicht van Eenrum.

Niet alleen de kerk maar ook een bezoek aan het wandkleed is een uitstapje naar Eenrum meer dan waard.

Second stop Nieuw Beerta

Het wandkleed reist door de provincie Groningen. Van 3 maart tot en met 7 mei te zien zijn in onze kerk in Nieuw Beerta.

De kerk van Nieuw Beerta is in beheer van een actieve commissie die het mogelijk maakt dat je in de kerk kan luister naar bijvoorbeeld concerten en of kan kijken naar een tentoonstelling. Als je de kerk spontaan passeert, is deze misschien gesloten. Haal dan de sleutel bij een van de sleuteladressen. Kijk op eigen gelegenheid eens rond en bewonder bijvoorbeeld met orgel dat in 1857 gebouwd werd door W. Hardorff. Kijk voor meer informatie op de website.