Orgel Akerk

Arp Schnitger orgel

De Akerk heeft een bijzonder orgel, gebouwd door Arp Schnitger in 1702 en daarna aangepast en uitgebreid door Johannes Wilhelmus Timpe en Petrus van Oeckelen. Het wordt daarom ook wel een Schnitger-Timpe-Van Oeckelen-orgel genoemd. Het instrument is vanwege zijn klank en geschiedenis wereldberoemd en wordt nog veelvuldig bespeeld.

Verleden

Historie

Het huidige instrument is niet het eerste orgel welke Schnitger heeft gebouwd voor de Akerk. Het eerste orgel, welke werd opgeleverd in 1697, ging in 1710 verloren toen de toren van de kerk instortte. Schnitger had destijds voor de Academie- of Broerenkerk in de stad ook een orgel gebouwd. Dit orgel werd in 1814 geschonken aan de Akerk, en een jaar later door orgelbouwer Timpe overgeplaatst. Hij wijzigde in 1830 de dispositie waarbij het borstwerk verdween en het bovenwerk hiervoor in de plaats kwam. De heldere, barokke klank verdween en maakte plaats voor nieuwe modieuze registers. In 1857 werd het orgel gerestaureerd door Petrus van Oeckelen. Men vond het orgel te klein voor de kerk en daarom werden er registers toegevoegd waarbij de gemeentezang beter tot zijn recht kwam. In de eerste helft van de 20e eeuw werd het orgel onderhouden door Jan en Klaas Doornbos. Hierbij werd ook meerdere keren de dispositie aangepast.

Akerk gered

Verval en restauratie

In de jaren 70 van de vorige eeuw viel het doek voor de kerk en het orgel. De kerk werd gesloten, raakte in verval en dreigde vanaf 1977 zelfs in te storten. Het orgel werd daarom uit de kerk gehaald en opgeslagen, wachtend op een grote restauratie. De enorme betrokkenheid en de verschillende inzichten omtrent de restauratie leidden tot een langdurige controverse. Uiteindelijk werd het orgel vanaf 2008 gerestaureerd door orgelmakerij Reil en in 2011 opgeleverd en in gebruik genomen.

Orgel nu

Het instrument is vanwege zijn klank en geschiedenis wereldberoemd en wordt nog altijd bijna dagelijks bespeeld.

Luisteren en bespelen

In gebruik

Festivals en concerten
Gedurende het hele jaar worden er concerten georganiseerd in de Akerk. Het Arp Schnitger orgel speelt vaak de hoofdrol dan wel als decorstuk of wordt bespeeld tijdens een concert. Wil je eens een orgelconcert bijwonen? Houd dan de agenda van de Akerk in de gaten. Ook zijn er een aantal evenementen die elk jaar worden georganiseerd zoals 'Internationale Orgelserie' (juli) en het 'Schnitgerfestival' (oktober).

Bespelen

Als (amateur) organist is het mogelijk om het orgel te bespelen. Neem daarvoor contact met ons op via deze link. De kosten voor het bespelen van het orgel bedragen €50,- per uur.