Educatie en Rondleidingen

Akerk voor groepen

De Akerk is tijdens tentoonstellingen geopend voor publiek. Met een groep de Akerk bezoeken kan natuurlijk ook! Je kunt rondleidingen reserveren en samen met een gids de Akerk bekijken, inclusief een bezichtiging aan de gewelven. Maar een bezoek met een schoolklas behoort ook tot de mogelijkheden. Bekijk de mogelijkheden.

Puzzelkerk (groep 3-4)

13 maart t/m 18 juni | Akerk

Groninger kerken staan al eeuwen in het landschap of midden in het dorp. Van buiten zien ze er al bijzonder uit, maar binnen is ook veel moois te vinden. In de Akerk in Groningen hebben we veel voorwerpen verzameld uit verschillende kerken en bijeengebracht in de tentoonstelling Zwijgend Goud.

Speciaal voor groep 3 en 4 hebben we bij de tentoonstelling het programma Puzzelkerk gemaakt. Leerlingen ontdekken aan de hand van een speurtocht bijzondere objecten in de kerk en maken een eigen Puzzelkerk. Ze kiezen eigen ramen, deuren, een toren en maken zo een mooie kerk om mee naar huis te nemen.

Mail naar educatie@groningerkerken.nl om dit programma te boeken, o.v.v. Puzzelkerk Akerk

Leeftijd: groep 3 en 4
Groep: max. 30 leerlingen
Duur: 1 uur

op locatie in de Akerk, reserveer een datum onder voorbehoud van beschikbaarheid rondleider.

Rondleiding Zwijgend Goud

Schoolklassen, alle leeftijden, interactieve rondleiding met professionele begeleiding

Groninger Kerken. In ieder dorp en iedere stad staat er minstens één. Het zijn herkenningspunten in het landschap en bakens van betekenis.

Maar niet alleen de buitenkant van deze monumenten is interessant – binnen zijn namelijk allerlei objecten die verhalen vertellen. Over hoe het was in de middeleeuwen of toen de Groningse adel het voor het zeggen had, maar ook over het leven van onze (over-)grootouders. Meer dan honderd van deze bijzondere objecten zijn nu verzameld in de Akerk – uniek!

Zo is er een middeleeuws doopvont van 1400 kilo te bewonderen (dat een poos dienstdeed als drinkbak voor vee), een schatkamer vol kostbaar zilverwerk, maar ook een hondenzweepje (huh?).

Kom de verhalen ontdekken tijdens een interactieve rondleiding in de tentoonstelling Zwijgend Goud in de Akerk.

Je zult daarna met andere ogen een kerk kijken.

Inclusief: begeleiding en entree
Duur: 1 uur
Aantal leerlingen: Max. 15 leerlingen per groep, max. twee groepen tegelijk.
Kosten: € 60,00

Reserveer een bezoek door te mailen naar educatie@groningerkerken.nl, onder vermelding van de gewenste datum. Groepsticket op voorwaarde van beschikbaarheid rondleider.