29/10 ––
Pixel Perceptions Learn More

Pixel Perceptions

Kun je je eigen ogen nog geloven? Artificial intelligence (AI), ofwel kunstmatige intelligentie. We krijgen er steeds meer mee te maken, ook in het kunstlandschap. Algoritmes worden (on)bewust steeds meer onderdeel van ons dagelijkse leven. De relatie tussen mens en machine verandert en in de creatieve industrie roept het vragen op over de betrouwbaarheid van beeld. Want welke invloed heeft AI eigenlijk op de creatieve industrie? Die vraag onderzoekt Noorderlicht dit najaar met een krachtige groepstentoonstelling in de Akerk. Pixel Perceptions richt zich op AI en de betrouwbaarheid van beeld. We kijken welke impact al die algoritmes hebben op ons dagelijkse leven en de gevolgen voor makers en de creatieve industrie.

Van ChatGPT vragen of het een boodschappenlijstje wil maken, tot het generen van beeld dat niet van echt te onderscheiden is. We dagen je uit om na te denken over de invloed van AI op jouw leven. Ben je bewust van deze invloed? Welke ethische dilemma’s roept het op? En zouden we AI ook gericht en doelmatig kunnen inzetten voor bijvoorbeeld een inclusievere samenleving? Kritisch denken staat hierin centraal, maar ook het denken in mogelijkheden.

Pixel Perceptions wordt in twee delen gepresenteerd. De hoofdtentoonstelling begint 29 oktober in de Akerk. In Noorderlicht Studio geeft opkomend talent een eigen invulling aan de thematiek van Pixel Perceptions.

Entree

Standaard € 4,50