17/02 ––
Janaina Mello Landini Learn More

Janaina Mello Landini in Akerk

Groninger Kerken nodigde Janaina Mello Landini uit om een tentoonstelling te maken in de Akerk van Groningen. Als center piece van de tentoonstelling Ciclotrama maakt Landini ter plaatse de imponerende installatie Floating. Dit werk staat in dialoog met de omgeving waarvoor het gemaakt is: het hoogkoor van de historische Akerk. Daarnaast presenteert Landini bestaande werken uit de serie Ciclotrama. Het vormt een overzicht van kunstwerken van 2016 tot heden.

Bezoek de tentoonstelling en laat je onderdompelen in de complexe en visueel verbluffende wereld van Ciclotrama. De serie bestaat uit verschillende reeksen, waarin steeds een ander aspect van een Ciclotrama wordt uitgelicht. Landini’s gedachtes over en uitwerkingen van ritme, frequentie en tijd passen goed bij de Akerk, omdat de plek bol staat van een eeuwenlange geschiedenis. Het pad van de Akerk kruiste dat van vele levens, maatschappelijke ontwikkelingen, natuurverschijnselen et cetera. In de Ciclotrama zijn al die paden individueel te zien, maar zie je ook meteen het geheel. Zo kan haar werk ook aanzetten tot reflectie op de Akerk zelf.

Biografie Janaina Mello Landini

Janaina Mello Landini (Brazilië, 1974) woont en werkt in São Paulo. In 1999 studeerde ze af in de Architectuur, daarna volgde ze een opleiding Beeldende Kunst, beide aan de Federale Universiteit van Minas Gerais (UFMG), Brazilië

Touw staat in haar werken centraal en worden gevormd tot kleine en grote kunstwerken of hangende installaties in openbare ruimtes. In haar werk speelt de interactie met de omgeving een grote rol. Ieder werk neemt op een eigen manier ruimte in, laat je anders naar de ruimte kijken en verandert wanneer het op een andere plek hangt.

Landini is gefascineerd door structuren, ritme, frequentie en netwerken. Die komen volgens haar op heel veel verschillende plekken voor: in de natuur, wiskunde, architectuur, maar ook in de samenleving. Soms zijn ze duidelijk zichtbaar, soms alleen voelbaar. In de reeks werken die ze Ciclotrama noemt, werkt ze dit idee uit.

Janaina Mello Landini exposeerde wereldwijd, onder andere in Brazilië, Frankrijk, de Verenigde Staten, China en het Midden-Oosten. Hoewel ze voor de Textiel Biënnale in Rijswijk (2017) een installatie maakte, is het voor het eerst dat er een solotentoonstelling van haar werk te zien is in Nederland. Centraal staat de serie kunstwerken met de titel Ciclotrama.

Tentoonstelling Ciclotrama
De tentoonstelling Ciclotrama is in Groningen te zien van 17 februari tot en met 23 juni. Van dinsdag t/m zaterdag van 10.00 - 17.00 uur en zondag van 12.00 - 17.00 uur. Entree € 4,50 (volwassenen) en gratis voor bezoekers tot en met 17 jaar.

--- ENGLISH ---

From February 17 to June 23, the Akerk in Groningen will be the stage for the enchanting art of Brazilian artist Janaina Mello Landini. The exhibition Ciclotrama marks her solo debut in the Netherlands and offers visitors the chance to admire her unique works, including the tremendous site-specific installation Floating. Additionally, various works from the Ciclotrama collection will be on display. Janaina Mello Landini, based in São Paulo, is renowned for her creations using rope, ranging from small artworks to impressive installations in public spaces. Her interactive approach to the environment and fascination with structures, rhythms, and networks come to life in the series of works called Ciclotrama.

The historical choir of the Akerk will be the stage for the new artwork Floating, created on-site by Landini. This piece engages in a dialogue with the rich history of the Akerk and is accompanied by an overview of Ciclotrama works from 2016 to the present.

Practical information
- Admission: €4.50 for adults | Free for visitors up to 17 years old
- Opening hours: Tue to Sat 10:00 am - 5:00 pm | Sun 12:00 pm - 5:00 pm
- Location: Akerk, Groningen