18/02 ––
Bitterzoet Erfgoed Koop tickets

Bitterzoet Erfgoed

Met de culturele manifestatie Bitterzoet Erfgoed wordt regionaal en nationaal aandacht gevraagd voor de sporen van het slavernijverleden in de stad en provincie Groningen. In de Akerk presenteren wij een unieke tentoonstelling, met kunstwerken die speciaal voor deze manifestatie zijn gemaakt door Aimée Terburg, Faisel Saro, Esli Tapilatu en Hedy Tjin.

Zo heeft de Nederlands-Surinaamse kunstenaar Aimée Terburg in het koor van de kerk een ruimtelijke installatie van doeken op hoge, verticale constructies gemaakt. Door om het werk heen te lopen, ontdekt de bezoeker vanuit verschillende kijkhoeken veranderende kleuren en patronen. De driehoek en de ruit zijn centrale figuren in dit werk. Deze verwijzen onder andere naar het apoetoe-motief. Dit is een ruitpatroon uit de Marron houtsnijkunst, dat staat voor harmonie en verbinding.
De Antilliaans-Surinaamse kunstenaar Faisel Saro realiseert een installatiekunstwerk in de sacristie, waarin tekenkunst en projectie samenkomen. In zijn kunstwerk stelt Saro het grote belang van het Winti-geloof voor het verzet tegen de slavernij en de verhouding tot het christendom centraal.
De Nederlands-Molukse kunstenaar Esli Tapilatu geeft in zijn kunstwerk een visuele interpretatie van wat er 'geestelijk' gebeurde, toen de Nederlanders voor het eerst naar de Molukken kwamen. In deze visuele interpretatie verweeft hij wat de bijbel vertelt over hoe om te gaan met zonde en onrecht en trekt hij de koloniale geschiedenis naar het heden.

Wandkleed Groningse draden uit het koloniale verleden

Een centrale rol is weggelegd voor een uniek, monumentaal wandkleed van maar liefst 2,5 bij 35 meter, waarin de sporen van het slavernijverleden in Groningen verbeeld worden. Het wandkleed is ontworpen door de Nederlands-Surinaamse illustrator en beeldmaker Hedy Tjin en wordt tijdens de openingstijden van de kerk live vervaardigd samen met een groep vrijwilligers met kennis en kunde op het gebied van textiele werkvormen.

De tentoonstelling is samengesteld door gastcurator Ricardo Burgzorg.

Toegangsprijzen voor bezichtiging tentoonstelling en kerk
• Standaard: € 7,50
• SOGK-donateurs, museumkaart-houders en studenten: € 6,-
• Kinderen t/m 18 jaar: gratis