J.S. Bach - Magnificat & C.Ph. E. Bach - Magnificat

Akerk
18 jun. 2022
20.00 uur

Met het Magnificat uit 1749 heeft C.Ph.E. Bach zeer waarschijnlijk ook een vergeefse poging gedaan om het cantorschap in Leipzig te bemachtigen, de post die voor altijd verbonden zou blijven met de naam van zijn vader. Op diverse momenten doet dit Magnificat denken aan dat van vader Johann Sebastian Bach, de tenorinzet van het Deposuit wordt vrijwel letterlijk overgenomen. De expressieve op emotie gerichte stijl van C.Ph.E. vindt men duidelijk terug in dit indrukwekkend Magnificat.

De tekst van het Magnificat is de lofzang van Maria uit het evangelie volgens Lucas. In Johann Sebastian Bachs tijd werd deze tekst in het Lutherse Leipzig op normale zaterdag- en zondagsvespers in het Duits gezongen, maar op hoogtijdagen in het Latijn. J.S. Bach schreef zijn eerste versie van het Magnificat voor koor en orkest in 1723 tijdens zijn eerste jaar als cantor van de Thomaskirche in Leipzig. Het was zijn eerste grote koorwerk in Leipzig en veel ambitieuzer dan de wekelijkse cantates. Een interessante vergelijking deze twee topstukken uit het repertoire van vader en zoon naast elkaar te horen.