Vanwege de zomervakantie is de Akerk in de maand augustus op zondag gesloten. Op donderdag 1 augustus is de Akerk tot 15.00 geopend vanwege de halve finale van de International Martini Organ Competition. Zie onze agenda voor meer informatie over dit concert en de andere zomeractiviteiten.

International Martini Organ Competition

Akerk
1 aug. 2024
16.00 & 20.00 uur

Halve finale Internationaal orgelconcours IMOCG

Het is deze zomer voor de derde keer dat de ‘International Martini Organ Competition Groningen’ (IMOCG) door Stichting Groningen Orgelstad georganiseerd wordt. Het IMOCG orgelconcours is een muzikaal feest waarin alles draait om het unieke culturele erfgoed van de Groninger orgels en daarnaast om jonge musici.

Drie rondes

Organisten konden zich tot eind maart 2024 aanmelden door het insturen van eigen audio-opnames van een aantal orgelwerken. Begin mei werd bekend gemaakt welke twaalf musici zijn geselecteerd: het zijn vijf vrouwen en zeven mannen, afkomstig uit zeven landen (Australië, Duitsland, Hongarije, Italië, Japan, Nederland en de VS). De jongste is 23 en de oudste is 34. Zij zullen het tegen elkaar opnemen in drie rondes. Er wordt gemusiceerd op drie verschillende orgels. Voor het eerst is daar ook een orgel buiten de stad Groningen bij: het De Mare/Hinsz orgel in Loppersum.

De halve finale wordt gespeeld op het Schnitger-orgel in de Akerk en de finale op de naamgever van het concours, het Martiniorgel.

Jury

In de halve finale in de Akerk wordt er gemusiceerd in twee sessies, met drie deelnemers in de middag en drie in de avond. Het repertoire is vooraf vastgesteld en omvat werken van Vivaldi, Welmers en Mendelssohn.

Het is een serieuze zaak, want de organisten spelen voor een jury van vijf internationale concertorganisten die met hun laptops en stapels naslagwerken aan een lange tafel zitten en aantekeningen maken over de muzikale prestaties. De juryleden zijn Monica Melcova (Slowakije), Matthias Havinga (Nederland), Vincent Thévenaz (Zwitserland), Ville Urponen (Finland) en voorzitter Bernard Foccroulle (België).

Eeuwige roem

Publiek is van harte welkom bij de halve finale. Het is interessant om in de kerk te zitten en te luisteren naar de verschillen tussen de musici, welke keuzes zij maken in de registratie en uiteraard hoe talentvol ze zijn.

Om 22.00 uur, na de laatste deelnemer, maakt de jury bekend welke drie organisten naar de grote finale gaan. Deze wordt gespeeld op zaterdag 3 augustus in de Martinikerk. De drie finalisten kunnen – naast eeuwige roem – mooie geldprijzen winnen en daarnaast optredens in gerenommeerde orgelseries in Nederland.