Navigatie overslaan

Vanwege de zomervakantie is de Akerk in de maand augustus op zondag gesloten. Op donderdag 1 augustus is de Akerk tot 15.00 geopend vanwege de halve finale van de International Martini Organ Competition. Zie onze agenda voor meer informatie over dit concert en de andere zomeractiviteiten.

Zomerserie - Peter Westerbrink

Akerk
29 jul. 2024
20.00 uur

PETER WESTERBRINK (1957) is sinds 1990, vanaf 2021 samen met Leonore Lub, organist van de Akerk in Groningen. Ook is hij organist van Noordbroek.

Hij studeerde orgel bij Mar­greet Prin­sen en Wim van Beek aan het Stedelijk Conservatorium in Groningen, verder school­mu­ziek, kerkmu­ziek en Duits. Hij maakte jarenlang de orgelprogramma's voor de NCRV en was een van de artistieke leiders van het befaamde Dollard Festival (1981-2001).

Peter Westerbrink heeft om zijn interpretatie en kennis van de oude Noord-Duitse orgelmuziek als concertgever, docent en jurylid internationaal een naam weten op te bouwen. De in 1990 door hem opgerichte ‘International Organ Academy Groningen (SIOG) rond de orgels in Noordbroek en de Akerk, biedt liefhebbers en professionals de mogelijkheid, het werk van de oude Noord-Duitse orgelmeesters aan de bron te ervaren.

Samen met Christiaan Teeuwsen (Ancaster, Canada) leidt hij daarnaast de ‘Noordbroek Orgel Academy’, een interactief seminar in de zomer voor kleine groepen (max. 8), opgezet om speler, orgel en praktische uitvoeringspraktijk met elkaar te verbinden. Hij is gastdocent aan het conservatorium van Turijn (I), Seoel (Zuid-Korea) en Oberlin (USA).

Met zijn vierdelige cd-serie ’Franz Tunder in perspectief’ opgenomen op een vijftal Schnitgerorgels, legde hij zijn opvattingen met betrekking tot de interpretatie van de oude Noord-Duitse orgelmuziek vast.

PROGRAMMA

Vincent Lübeck (1654-1740)
Praeambulum in c

Anonymus (17th century)