Skip navigation
 Back

Voices of Woman Walking Concert

Akerk
Dec 1, 2022
19.30 - 22.00 uur

Part I: The Trail of the Wolf
Keldercafé Merlot – 19:30 uur

Gabija Bartulyte (saxofoon) & Renske de Boer (zang). Geïnspireerd door het archetype van de wilde vrouw, bewandelen saxofonist Gabija Bartulyte & zangeres Renske de Boer het pad van de bedreigde wolf. Altijd de maan volgend. De drang naar vrijheid, en de mogelijkheid om onderweg verhalen te vertellen, motiveren de improvisaties van dit duo.

Part II: 40 Ways of Being (a Woman)

Akerk – 20:30 uur


Een verkenning van lichamelijkheid en genderidentiteit voor stem, orgel, cello en elektronische soundscape door Andrea Guterres en Wilma Pistorius.

Viola Blache - sopraan
Elisabeth Hubmann - organist
Wilma Pistorius – cello, componist
Andrea Guterres – soundscapes, composer

Artiesten

Elisabeth Hubmann, Viola Blache en Andrea Guterres leerden elkaar kennen tijdens hun masteropleiding aan het Conservatorium van Amsterdam in het Creative Performance Lab. Het Creative Performance Lab is een interdisciplinaire groep muzikanten die samen muziektheatervoorstellingen ontwikkelen met een combinatie van improvisatie, theater en formele compositie. Samen hebben ze samengewerkt met verschillende regisseurs en theatermakers, waaronder Sebo Bakker, Anthony Heidweiller en Ria Marks, die samen optraden in ZID Theater, Theaterzaal en Muziekgebouw aan 't IJ. Ook een alumni van het Conservatorium van Amsterdam, Wilma Pistorius heeft met verschillende kunstenaars samengewerkt aan het creëren van voorstellingen met theatrale elementen. In 2018 werkte ze samen met celliste Doris Hochscheid en theatermaker Ganna Veenhuysen aan een meeslepende interdisciplinaire en theatrale uitvoering rond haar cello-solostuk de Moon Suite, dat datzelfde jaar werd uitgevoerd in November Music in Den Bosch. Samen zullen de uiteenlopende achtergronden van de artiesten en eerdere ervaring met het ontwikkelen van muziektheaterstukken het samenwerkingsproces informeren en zorgen voor succes in dit interdisciplinaire project.

Over het project

Zolang we weten, zijn vrouwenlichamen onderworpen aan publieke controle en onderwerping. Tegenwoordig krijgt de relatie van een vrouw met haar lichaam nog steeds zelden de autonomie die het verdient en staat ze stevig in de publieke belangstelling. Maar nu de samenleving eindelijk het punt nadert waarop ze begint te erkennen dat gender geen binaire term is, blijven discriminatie en geweld tegen transgender en niet-binaire vrouwen een overheersende zorg voor samenlevingen overal, wat betekent dat de autonomie van een vrouw over haar eigen lichaam nog steeds in gevaar is. Als componist ben ik niet alleen gemotiveerd om hedendaagse muziek naar een breder publiek te brengen, maar om dit te bereiken door muziek te gebruiken om maatschappelijke kwesties aan te gaan waar ik gepassioneerd over ben of die mij persoonlijk kunnen raken. Ik geloof dat een belangrijk onderdeel van de rol van een kunstenaar is om hun publiek te betrekken met een perspectief dat stimulerende gedachten of discussies kan uitlokken. Met 40 Ways of Being (a Woman) wil ik esthetiek, muzikale metaforen en dramaturgie gebruiken om de aandacht te vestigen op het binaire dogma dat de genderidentiteit blijft infiltreren en gender essentialisme bevordert.

Part III: Into the Unknown: Duetten voor Mezzo Sopranen

Akerk - 21:30 uur

Bettina Smith (soprano), Lena Hasselman (soprano) en Lise K. Meling (harpsichord) vertolken Julie Pinel’s “Brunette a deux dessus”; Barbara Strozzi’s “Dialogo in partenza (Anima del mio core)” en “Sonetto proemio dell`opera (Mercé di voi)”.

Lena Haselmann, Engagements hebben de Duits-Noorse mezzosopraan b.v. naar de Staatsopera van Berlijn, het Teatro alla Scala Milan, de Gothenburg Opera, de Nationale Opera van Denemarken. Als lied- en concertzanger is Haselmann te horen in binnen- en buitenland. In haar uitvoeringen besteedt ze speciale aandacht aan liedcomposities uit de Scandinavische regio en hedendaagse componisten. Lena Haselmann is ook hoogleraar stem- en stemtraining aan de Hochschule für Musik FRANZ LISZT SCHOOL Weimar.
www.LenaHaselmann.de

Bettina Smith is een professor in klassieke zang en uitvoerend artiest. Ze heeft een uitgebreide internationale carrière en treedt op in toonaangevende operahuizen, festivals en concerthuizen over de hele wereld. Haar brede repertoire reikt van middeleeuwse tot hedendaagse muziek, met een bijzondere interesse voor Art Song. Ze heeft 5 veelgeprezen solo-cd's opgenomen voor label LAWO Classics, en voor de laatste "The Artist's Secret" werd ze in Duitsland genomineerd voor zanger van het jaar 2021 door Opus Klassik. Ze leidt het ERASMUS+-project 'Voices of Women', gericht op vrouwelijke componisten.

Lise Meling is Lise Karin Meling heeft een BA in pianouitvoering en een MA in musicologie van NTNU, Noorwegen en een doctor in de muziek in oude muziek van de Indiana University, VS. Ze is universitair hoofddocent muziek aan de Faculteit der Uitvoerende Kunsten, de Universiteit van Stavanger, Noorwegen, waar ze muziekgeschiedenis en oude muziekuitvoering en uitvoeringspraktijk doceert. Haar onderzoeksprojecten omvatten onderwerpen in oude muziek en muziek en gender: ze heeft gekeken naar de rol van vrouwelijke componisten en hun sociale status, vrouwelijkheid in populaire muziek en gender in de muziekwetenschap. Haar laatste onderzoek richt zich op de gendergeschiedenis van muziekinstrumenten, met name toetsinstrumenten in de 18e en 19e eeuw. Ze is auteur van verschillende publicaties, zowel wetenschappelijke artikelen als leerboeken in de muziekgeschiedenis. Meling is actief als klavecimbelperformer waar ze onbekende werken van vrouwelijke componisten heeft vertolkt, evenals een actieve deelnemer aan nationale en internationale conferenties, recitals, interviews en radio- en tv-optredens.